19. októbra sa poslanci Európskeho parlamentu rozhodli podporiť ekologický prechod na vodík v sektore dopravy, pretože vidia, že vodík je nevyhnutným a vhodným nástrojom na dosiahnutie uhlíkovej neutrality a energetickej bezpečnosti v Európe.
Poslanci EP hlasovali za zachovanie ambícií, ktoré stanovil Dopravný Výbor Európskeho parlamentu v nariadení o Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR).
Maximálna vzdialenosť 100 km medzi vodíkovými čerpacími stanicami, pozdĺž základnej aj komplexnej siete TEN-T, bude znamenať, že kým bude infraštruktúra zavedená do konca roka 2027, v celej Európe by mohlo byť k dispozícii až 1 780 vodíkových čerpacích staníc, ktoré by boli zásobované až 1 milión tonami vodíka ročne, čo postačuje na pohon až 59 000 nákladných áut (za predpokladu 60 kg/nákladné vozidlo za deň).
Týmto hlasovaním Európsky parlament vyslal jasný signál, že mobilita čistého vodíka je realistickým riešením, ako sa odkloniť od fosílnych palív v sektore dopravy.
Zavedenie týchto staníc podnieti výrobcov vozidiel, aby uvádzali na trh viac a lepších vozidiel s palivovými článkami, čím sa zlepší ich výkon a znížia sa ich náklady, čo následne povedie k tomu, že komerční aj súkromní používatelia budú dopytovať vozidlá s palivovými článkami.
V prípade FuelEU Maritime, ktorý je dnes druhým právnym predpisom, o ktorom sa tiež hlasovalo, s významnými dôsledkami pre vodík, sa poslanci EP rozhodli pre ciele 2 % obnoviteľných palív nebiologického pôvodu (RFNBO) v námornej doprave do roku 2030, ale zamietli návrh 6 % RFNBO do roku 2035.
Parlament tiež podporil cieľ zníženia emisií skleníkových plynov o 20 % do roku 2035 a o 80 % do roku 2050. To je viac ako ciele navrhované Komisiou o 13 % do roku 2035 a 75 % do roku 2050.
Zdroj: Hydrogen Europe