Aktualizovaná správa z 18.6.2019
V tomto článku nájdete aktualizované informácie týkajúce sa incidentu vo vodíkovej čerpacej stanici v Nórsku. Pre bližšie vysvetlenie sme tiež pridali krátku informačnú správu s informáciami o bezpečnosti vodíka ako paliva.
Čo sa stalo?
Nehoda sa odohrala na vodíkovej stanici Kjørbo v 17:40 CET 10. júna 2019. Požiar bol lokalizovaný tesne po 20:00 hod toho istého dňa. Našťastie neboli hlásené žiadne vážne zranenia. Podľa nórskych policajných správ, dvaja ľudia boli ľahko zranení kvôli airbagu spusteného v aute v blízkosti incidentu.
Aká bola príčina?
Na mieste neexplodovala žiadna jednotka. Na základe našich aktuálnych informácií, plynný vodík, ktorý unikol sa vznietil v otvorenom priestore. To vytvorilo tlakovú vlnu.
Predbežné vyšetrovanie spoločnosti Gexcon ukazuje, že incident začal únikom vodíka z vysokotlakovej skladovacej jednotky a že sa zapálil „oblak“ vodíka. Vyšetrovanie pokračuje, aby sa identifikovala príčina úniku, ako aj zdroj zapálenia.
Spoločnosti Nel a Gexcon spolu s úradmi vykonávajú externú kontrolu vysokotlakovej skladovacej jednotky, ktorá sa skladá z nádrží a komponentov od tretích dodávateľov a rôznych komponentov navrhnutých spoločnosťou Nel. Začali sa rôzne testy a analýzy, ktoré budú pokračovať dovtedy, kým strany nebudú mať jasnú predstavu o tom, kde presne a ako začal únik. Ďalšie vyšetrenia a simulácie údajov sa tiež zamerajú na zdroj zapálenia.
Nízkotlakové oceľové a kompozitné nádrže neboli ani zdrojom úniku, ani zdrojom zapálenia. Počas incidentu sa nepoškodili žiadne nádrže.
Prečo boli uzavreté vodíkové plniace stanice Nel?
Ako preventívne opatrenie spoločnosť Nel odporučila svojim zákazníkom ponechať stanice v rámci rovnakej konštrukčnej skupiny v dočasnom pohotovostnom režime, až kým sa nezistí príčina. Týka sa to staníc v Európe aj v USA na celkovo 10 miestach. Niektorí operátori sa tiež nezávisle rozhodli, že ponechajú stanice v pohotovostnom režime ako dodatočné opatrenie.
Aká bola reakcia výrobcov FCEVs?
Kontaktovali sme Hyundai a Toyota a získali sme nasledovné vyjadrenia:
- Toyota Nórsko zdôraznila, že samotný predaj sa nezastavil, ale doávky sú zatiaľ pozastavené. „Toyota Norway dočasne pozastavila dodávky Mirai, pretože tankovanie v súčasnosti nie je možné. Toyota Nórsko bude kompenzovať vzniknutý diskomfort majiteľov Mirai pôžičkou iného vozidla, ak ho bude potrebovať. “Hovorí oficiálne vyhlásenie spoločnosti Toyota.
- Aj Hyundai nás informoval, že zaujímajú podobné stanovisko ako Toyota.
Aký bude ďalší postup?
Nel informovala, že keď bude hlavná príčina vyjasnená a všetky informácie z udalosti budú zhromaždené, vytvoria uzávery, z ktorých sa poučia, aby mohli pokračovať v prevádzke a výstavbe vodíkových čerpacích staníc. Získané informácie sa budú zdieľať verejne a najmä v rámci vodíkového priemyslu ako celku.
Ďalšie informácie o stave incidentu nájdete na stránke venovanej otázkam a odpovediam spoločnosti Nel.
NVAS vďaka Hydrogen Europe bude aj naďalej udržiavať aktívny prístup k spravodajstvu a zdieľať vyššie uvedené informácie až do ďalšieho oznámenia.