Vodík by mal hrať dôležitú úlohu pri dekarbonizácii emisne náročných odvetví, ako je výroba ocele, chemický priemysel a doprava. Európska komisia odhaduje, že vodík by sa v roku 2050 mohol podieľať na zhruba 10 až 24 % spotreby energie.
Európska energetika má za sebou rušný rok, čo platí aj pre vodík. Jeho zavŕšením sa stal Európsky vodíkový týždeň, kedy Únia obnovila partnerstvo so súkromným sektorom v oblasti vodíka. Európska komisárka pre dopravu Adina Vălean tam predstavila svoju víziu vodíkovej mobility.
Doprava
Pri nákladnej cestnej doprave vidí Komisia riešenie znižovania emisií práve vo vodíku. Vodík má teda slúžiť najmä na ozelenenie priemyslu a nákladnej dopravy, v osobnej doprave s ním Komisia už vo väčšej miere neráta. Vodíkové nákladné vozidlá by tak mali byť konkurencieschopné už v roku 2027, ak cena storage klesne na 6 eur za kg. Ak by zároveň klesli aj náklady spojené s vodíkovými technológiami, na európskych cestách by mohlo v roku 2030 jazdiť zhruba 60-tisíc nákladiakov na vodík, uvádza sa v štúdii, ktorú si v roku 2020 nechal vypracovať Spoločný podnik pre palivové články a vodík (FCH JU).
Ak chce EÚ dosiahnuť svoje ciele a znížiť emisie v doprave, vodíkové čerpacie stanice by mali byť do roku 2030 dostupné aspoň každých 150 km pozdĺž automobilovej transeurópskej dopravnej siete (TEN-T). V európskych regiónoch tak vznikajú „vodíkové údolia“, kde sa vodík nielen vyrába, ale aj prepravuje a využíva.
Brusel očakáva znižovanie nákladov
Podľa predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyen by v roku 2030 mohol ekologický vodík stáť iba 1,8 eura za kg. Náklady na technológie by sa mohli na sľubnú klesajúcu trajektóriu dostať vďaka spoločnému financovaniu výskumu zo strany EÚ a priemyslu. K záväzkom sa prihlásila aj koalícia veľkých výrobcov vozidiel vrátane Daimleru, Hondy a Hyundai. Tí chcú po roku 2030 nasadiť až 100-tisíc nákladných vozidiel s palivovými článkami, aby podporili dekarbonizáciu európskej dopravy.
Komisia chce podporiť zelený vodík certifikátmi udržateľnosti
Európska komisia pripravuje celoeurópsku databázu, ktorá bude sledovať uhlíkovú stopu rôznych typov vodíka a iných nízkouhlíkových palív. Cieľom je podporiť ich využívanie v rôznych hospodárskych sektoroch. Vzniklo taktiež „Partnerstvo pre čistý vodík“, ktoré znamená partnerstvo medzi EÚ a priemyslom a jeho cieľom je vyrábať čistý vodík za 1,5 až 3 eurá za kg. Hlavné využitie čistého vodíka vidí partnerstvo v priemysle a doprave.
Zdroj: Euractiv