Bezpečnosť vodíka a vnímanie verejnosti
Už viac ako 40 rokov priemysel používa vodík v obrovských množstvách ako priemyselná chemikália (50 miliónov t /rok Zdroj) a ako palivo na prieskum vesmíru. Počas tohto obdobia priemysel vyvinul infraštruktúru na výrobu, skladovanie, prepravu a bezpečné využívanie vodíka.
V mnohých prípadoch je vodík bezpečnejší ako palivo, ktoré v súčasnosti používame na pohon našich vozidiel. Palivá na báze uhlíka majú tendenciu pri úniku šíriť sa ako kvapaliny. Keď horí konvenčné palivo, produkuje horúci popol a vytvára sálavé teplo. Toto nie je prípad vodíka. Pri horení vodíka vo svojej čistej forme sa nespaľuje uhlík a preto sa nevytvára horúci popol. Vytvára sa len veľmi málo sálavého tepla.
Vodík sa už po celé desaťročia používa a vyrába, skladuje a prepravuje po celej Európe. Niekoľko tisíc zákazníckych miest je zásobovaných vodíkovými fľaškami a tisíce návesov dodáva niekoľko stoviek miliónov kubických metrov ročne s nehodovosťou, ktorá sa nelíši od všetkých ostatných prepravovaných plynov. Žiaľ, stále existujú nesprávne predstavy, ktoré pramenia z nedostatku vedomostí. Vodík je už dávno na trhu a je sľubným energetickým nosičom, ktorý by mohol pomôcť dekarbonizovať priemysel a dopravu.
Bezpečnosť vodíka v porovnaní s inými palivami
Zhromaždili sme niektoré informácie zostavené odborníkmi, ktorí porovnávajú vodík s inými palivami.
Čerpacie stanice
Za viac ako storočie benzínu sa zaužívalo prirodzené verejné povedomie o pohodlnom narábaním s týmto palivom. Benzín je však oveľa horľavejší a nebezpečnejší ako vodíkové palivo.
Pri úniku benzínu alebo motorovej nafty sa tieto palivá držia v blízkosti terénu a zvyšujú pravdepodobnosť vznietenia. Ak dôjde k vznieteniu, môže to spôsobiť nebezpečný a dlhodobý požiar. Medzi rokmi 2004 a 2008 zažilo jedna z každých trinástich konvenčných čerpacích staníc požiar (Zdroj).
Pritom v rokoch 2007 až 2010 americké ministerstvo energetiky zaznamenalo len jeden incident s vodíkovou palivovou stanicou. Došlo k vznieteniu vodíka (incident Emeryville), pritom neboli zaznamenané žiadne, ani smrteľné zranenia.
Ak by sa vyskytla netesnosť vo vodíkovej nádrži alebo v palivovom článku, plyn sa rýchlo rozptýli a stúpa nahor rýchlosťou 72 km/h, čím sa minimalizuje pravdepodobnosť jeho zapálenia. V prípade, že sa vodík vznieti, vodíkové plamene vytvárajú nízke sálavé teplo v dôsledku neprítomnosti uhlíka a požiar rýchlo vyhorí. (Zdroj)
Vozidlá
Pokiaľ ide o vozidlá, po prvýkrát od svojho vzniku v roku 1997, testoval nezávislý orgán Euro NCAP test FCEV s použitím rovnakých nárazových skúšok ako pri vozidlách s vnútorným spaľovaním. Nový Hyundai NEXO získal maximálne hodnotenie 5 hviezdičiek (2018 –Zdroj).
Ďalšie zdroje
Ďalšie informácie nájdete tu:
Bezpečnostné normy a čo viac sa dá urobiť
Čo sa týka čerpacích staníc, norma je široko používaná na globálnej úrovni (norma ISO 19880), ktorá odporúča minimálne konštrukčné charakteristiky pre bezpečnosť a tam, kde je to vhodné, pre výkon verejných a neverejných čerpacích staníc, ktoré vypúšťajú plynné vodíkové palivá do ľahkých úžitkových vozidiel. (napr. elektrické vozidlá na palivové články).
Vodík je nebezpečná látka, podobne ako aj benzín, nafta a zemný plyn. Pri správnom zaobchádzaní je však vodík rovnako bezpečný ako ostatné uvedené palivá, je menej toxický a navyše nepostrádateľný pri dosahovaní klimatických cieľov (skladovanie obnoviteľnej elektrickej energie a pohonných hmôt pre diaľkové vozidlá bez emisií). Vodíkový sektor teraz musí pracovať ešte tvrdšie na svojich už teraz prísnych bezpečnostných normách.
Keď budú k dispozícii ďalšie podrobnosti o príčinách konkrétneho incidentu v Nórsku, uskutočnia sa ďalšie vyšetrovania. za účelom Napriek nešťastnému incidentu je to príležitosť poučiť sa a ďalej zlepšovať bezpečnostné opatrenia, ktoré sa budú v budúcnosti široko uplatňovať.
Napokon je tu aj projekt HyResponse, ktorý je financovaný zo strany Fuel Cells and Joint Undertaking (FCH JU) a ktorého cieľom je vytvoriť prvý komplexný vzdelávací program na svete, aby sa uľahčilo bezpečnejšie zavedenie vodíkových systémov a infraštruktúry. Tento sektor to berie veľmi vážne, natoľko, aj v tohtoročnom pracovnom pláne FCH JU existuje výzva na pokračovanie vzdelávacieho projektu a finančné prostriedky sa plánujú alokovať na ďalšie projekty vzdelávanie (Zdroj– pg59).
Ďalšie informácie o bezpečnosti nájdete aj na našej internetovej stránke: https://hydrogeneurope.eu/hydrogen-safety
Zdroj: HYDROGEN EUROPE 18.6.2019