V železničnom priemysle sa postupne rušia fosílne palivá a vymieňajú sa za technológie s nulovými emisiami, konkrétne za vodíkové vlaky. V skutočnosti sú emisie oxidu siričitého (SO2) z dieselových motorov vlakov relatívne vyššie ako emisie z nákladných automobilov s naftovým pohonom.
Riešenie: Energia z vodíkových palivových článkov pre elektrické lokomotívy
Palivové články sú nenáročné na údržbu
- Palivové články majú skutočne nulové emisie.
- Tankovanie vodíkom je rýchle – elektrický osobný vlak s palivovými článkami môže po menej ako 20 minútach tankovania jazdiť 18+ hodín. Porovnajte to s mnohými hodinami odstávky na dobitie elektrického vlaku napájaného z batérií.
- Dojazd palivových článkov je dlhší – vlaky na vodíkové palivové články majú medzi tankovaním dlhý dojazd až 1 000 km – 10x viac ako elektrické vlaky na batériu. Centralizované čerpacie stanice na vodík musia byť od seba vzdialené iba 1 000 km.
- Lokomotívy s palivovými článkami je možné nasadiť kdekoľvek – nie je potrebná nákladná elektrická infraštruktúra.
- Nižšie náklady – Prestavba na palivové články je oveľa nákladovo efektívnejšia ako alternatívy s nulovými emisiami, ako sú elektrizujúce vlakové trate s trolejovými lankami. Na dlhých trasách s nízkou frekvenciou prevádzky sú lokomotívy s palivovými článkami obzvlášť nákladovo efektívne.
Vodík je bezpečný – Nebezpečenstvo požiaru súvisiaceho s vodíkom je v skutočnosti nízke
- Vodík sa rozptýli do vzduchu – nezhromažďuje sa
- Systém detekcie požiaru zastaví všetku dodávku paliva v prípade zistenia požiaru
- V prípade požiaru sú moduly palivových článkov odstavené a systém hybridnej batérie prevezme vedenie vlaku
- Vlaky s palivovými článkami budú vyhovovať normám požiarnej bezpečnosti železníc
Ballard vedie priemysel v oblasti vodíkovej energie pre železnicu
Pracujú na niekoľkých osobných vodíkových vlakoch v Číne a v Európe:
- Elektrické električky poháňané palivovými článkami vo Foshane v Číne
- Prvá električka na vodíkový pohon na svete v čínskom Tangshane
- Motor na palivové články na pohon vlaku spoločnosti Siemens Mireo
- Prvý škótsky osobný vlak poháňaný palivovými článkami
- Osobný vlak HydroFLEX na vodíkový pohon vo Veľkej Británii
Uvedenie prvého nákladného rušňa na vodíkový pohon v Severnej Amerike
Sierra Northern Railway pripravuje projekt lokomotívy s palivovými článkami poháňanej modulom palivových článkov FCmove®-HD s výkonom 200 kW integrovaným s batériovou technológiou.
Canadian Pacific (CP), severoamerický líder v železničnej doprave, oznámil svoj pilotný projekt s nulovými emisiami a jasne uviedol problém: „Takmer celá severoamerická flotila nákladných lokomotív … sa skladá z jednotiek na naftu, ktoré predstavujú významný zdroj emisií skleníkových plynov. “