Spoločnosť Daimler Trucks sa zameriava na elektrifikáciu svojich vozidiel pre flexibilnú diaľkovú prepravu prostredníctvom palivových článkov na vodíkový pohon. Jeho cieľom je dosiahnuť dojazd až 1 000 km a viac, bez akýchkoľvek zastávok na doplnenie paliva. Koncom apríla začal výrobca nákladných vozidiel vykonávať prísne testy prvého nového vylepšeného prototypu svojho nákladného vozidla Mercedes-Benz GenH2, ktorý bol predstavený v roku 2020. To predstavuje dôležitý míľnik na ceste k sériovej výrobe.
Podľa rozvojového plánu spoločnosti Daimler Trucks bude vozidlo do konca roka testované aj na verejných cestách. Začiatok testovania zákazníkmi je naplánovaný na rok 2023. Očakáva sa, že prvé sériovo vyrábané nákladné vozidlá GenH2 Trucks budú zákazníkom odovzdané od roku 2027.
Vývojoví inžinieri v spoločnosti Daimler Trucks navrhujú nákladné vozidlo GenH2 tak, aby vozidlo a jeho komponenty spĺňali rovnaké požiadavky na životnosť ako porovnateľný bežný Mercedes-Benz Actros. To znamená 1,2 milióna kilometrov na ceste za obdobie desiatich rokov a spolu 25 000 hodín prevádzky.
Nákladné vozidlo GenH2 obsahuje úplne nové komponenty, na ktoré sa vývojári počas testov osobitne zameriavajú. Medzi tieto komponenty patrí systém palivových článkov, čisto elektrický pohon a všetky súvisiace systémy, napríklad špeciálna chladiaca jednotka. Okrem toho špecifická hmotnosť a poloha nových komponentov vo vozidle ovplyvňujú jazdné vlastnosti vozidla. Preto je aj súčasný prototyp počas testov naložený s užitočným zaťažením až 25 ton. Celková hmotnosť vozidla je asi 40 ton, čo je totožné so špecifikáciami plánovanými pre sériovú výrobu.
Spoločnosť Daimler Trucks uprednostňuje použitie kvapalného vodíka, pretože v tomto stave má nosič energie oveľa vyššiu hustotu energie v pomere ku objemu ako plynný vodík. Vďaka tomu sú nádrže nákladného vozidla s palivovými článkami na kvapalný vodík oveľa menšie a vďaka nižšiemu tlaku podstatne ľahšie. To dáva nákladným vozidlám väčší nákladný priestor a vyššie užitočné zaťaženie. Zároveň sa dá prepraviť viac vodíka, čo výrazne zvyšuje dojazd nákladných vozidiel. Vďaka tomu je rad nákladných vozidiel GenH2 vhodný na viacdennú diaľkovú prepravu a tam, kde je vysoký denný výkon energie.
Skúšky vozidiel GenH2 sa potom budú vykonávať výhradne so systémami nádrží na kvapalný vodík, kým sa nedosiahne etapa sériovej výroby. Pokiaľ to nebude možné urobiť, bude rozsiahle interné testovanie nákladného vozidla GenH2 využívať ako dočasné riešenie systém nádrží na plynný vodík. Daimler Trucks tak demonštruje, že obe varianty – plynnú aj kvapalnú – je možné technicky implementovať.
Spoločnosť Hyzon Motors Europe je globálnym dodávateľom úžitkových vozidiel na vodíkové palivové články s nulovými emisiami vrátane ťažkých nákladných automobilov, autobusov a autokarov. Aktuálne si Jan Bakker a Millenaar van schijk transport objednali v spoločnosti Hyzon Motors Europe 20 nákladných vozidiel! Ďalšia skvelá spolupráca na urýchlenie prechodu energie.
Zdroj foto: touchit, truckstar