28. marca 2022 sme organizovali Vodíkový workshop zameraný na vodíkový ekosystém stredného Považia a hornej Nitry, v rámci ktorého sme informovali zúčastnených o súčasnom vývoji vodíkových politík na SR, predstavené boli aj pokroky vodíkových projektov v daných regiónoch a v neposlednom rade boli nadviazané nové obchodné partnerstvá v oblasti vodíka.
Program bol rozdelený do 3 blokov:
1. Blok – verejné politiky
- po otvorení workshopu predsedom NVAS Jánom Weiterschützom nám Jaroslav Baška (predseda TSK) objasnil budovanie vodíkových údolí na SR, následne pán profesor Juraj Sinay (koordinátor vodíkových technológií v SR, TUKE) priniesol informácie o aktuálnej situácii Akčného plánu, ktorý už má veľmi blízko k predloženiu na medzirezortné pripomienkové konanie.
- V prvom bloku tiež vystúpil Pavol Pleva (SIEA) a podelil sa s nami o skúsenosti s obstarávaním a financovaním mobilnej vodíkovej čerpacej stanice.
Jaroslav Baška, predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja, dnes slávnostne podpísal prihlášku k nám do Národnej vodíkovej asociácie Slovenska. Tešíme sa na spoluprácu!
2. Blok – budovanie vodíkového ekosystému v daných regiónoch
- blok otvoril Viktor Borecký (Hydrogen Europe) a priniesol nám globálny pohľad na aktuálne dianie v oblasti vodíka.
- Peter Holba (DALITRANS) nám za ich spoločnosť priblížil plán Logistického parku Opatovce, kde by vybudovali modernú vodíkovú čerpaciu stanicu zahŕňajúcu výrobu elektriny (fotovoltaika), transformáciu, skladovanie a tiež aj samotnú spotrebu vodíka.
- Petr Štempák (Orlen-Unipetrol) taktiež predstavil silný záujem o vybudovanie čerpacích staníc na SR.
- Marek Modranský (Inštitút pre verejnú dopravu) vyzdvihol vodík ako palivo pre verejnú dopravu
- Rudolf Mackovič (Zväz výrobcov cementu SR) spolu s Igorom Pipíškom (Envien Group) avizovali potenciálnu dekarbonizáciu cementární využitím vodíka s prepojením na výrobu syntetckých bezuhlíkových pohonných hmôt.
3. Blok – konkrétne predstavenie vodíkových projektov
- Róbert Jambrich (Slovenské elektrárne) predstavil pilotný projekt výroby vodíka v Novákoch, ktorý spočíva v 10 MW fotovoltickej elektrárni a 1 MW elektrolyzéri, ktorého predpokladaná výroba bude 73 ton vodíka ročne. Uvedenie do prevádzky by malo byť koncom roka 2023 a vyrobený vodík bude primárne použitý na 10 vodíkových autobusov.
- Emil Izakovič (ESM YZAMER) ďalej priblížil projekt vodíkových mikroturbín, ktoré sa využívajú v prípade, že veterná a slnečná energia prevyšuje dopyt. Táto energie sa využije pri výrobe vodíka a ten následne slúži ako palivo pre mikroturbíny.
- Roman Sporina (JESS) sa podelil o skúsenosti s prípravou projektu budovania čerpacích staníc v Trnavskom kraji, ktoré by mali byť dokončené koncom roka 2023 a približne 250kg vodíka by tak mali ročne dodávať do prímestských autobusov. Ich víziou je v každom okrese vybudovať vodíkové hospodárstvo.
- Ako posledný nám Tomáš Gugh z MATADOR priniesl odozvu z Expo Dubai 2020, na ktorom spolu s TUKE predstavili koncept vodíkového auta MH2. Auto slúžilo na svetovú reklamu Slovenska, ako aj na propagáciu vodíkových technológií.
Ešte raz ďakujeme TSK za poskytnutie priestorov, rečníkom za hodnotné príspevky a všetkým zúčastneným. Dúfame, že sme prostredníctvom tohto workshopu aspoň opäť rozšírili povedomie o vodíkových technológiách.
Workshop v médiách