NVAS v spolupráci so SPNZ zorganizovala 3.4.2025 vodíkový workshop vo forme školenia.
Nosnými témami boli:
1. Transpozícia RED III do národných legislatív – ciele v doprave a v priemysle.
Česká republika RED III do svojej národnej legislatívy už transponovala.
Ciele vodíka v doprave stanovila na úrovni 1% do roku 2030. Pokuty za nedodržanie týchto pravidiel stanovila až na úrovni 9,6 EUR/kg.
Ciele v priemysle má prekvapivo len na úrovni 10% nahradenia fosílneho vodíka za obnoviteľný do roku 2030, oproti povinným 42% a 15% do roku 2035 oproti povinným 60%, s pokutou za nedodržanie vo výške 2,9 EUR/kg.
2. Pripravované podmienky výroby nízkouhlíkového vodíka.
Bude sa vodík vyrobený z jadra považovať za nízkouhlíkový? Budú sa môcť využívať kontrakty PPA (Power Purchase Agreements) pri nízkouhlíkovom vodíku?
V súčasnom znení nariadenia sa oprávnenosť jadrovej energie plánuje prehodnotiť až v júli 2028. PPA kontrakty sú potrebné, zatiaľ však v návrhu nie sú zahrnuté.
3. Otázky a odpovede k výrobe a využitiu udržateľných leteckých palív (SAF).
Nariadenie EÚ o SAF má zabezpečiť spravodlivé podmienky pre udržateľnú leteckú dopravu v EÚ. Cieľom je, aby letectvo prispelo ku klimatickým cieľom EÚ na roky 2030 a 2050 a zároveň, aby bola zachovaná rovnaká hospodárska súťaž na vnútornom trhu. Prispieť k tomu majú dodávatelia palív, letiská aj leteckí dopravcovia.
4. Iniciatíva k uvoľneniu striktných podmienok pre výrobu RFNBO.
Podľa Jorga Chatzimarkakisa, generálneho riaditeľa Hydrogen Europe, komisia zachováva klimatické ciele ale uznáva, že regulácie boli príliš zložité. Zavádza preto koncept regulačného sandboxu, ktorý umožní flexibilnejšie testovanie a zavádzanie pravidiel v spolupráci s trhom.
Všetkým zúčastneným ďakujeme za ich aktívnu účasť a podnetné otázky do diskusie.
Teší nás aj účasť zamestnancov ministerstiev, zástupcov Environmentálneho a Inovačného fondu.
Za spoluprácu pri organizácii ďakujeme SPNZ.

