Východ Slovenska sa môže stať centrom európskej leteckej revolúcie. V Prešove vývíjajú prototyp jedného z prvých vodíkových lietadiel s vertikálnym vzletom a pristávaním. Jeho vývoj podporuje aj Európska únia ako jeden z najinovatívnejších projektov v rámci budúcnosti zelenej mobility.
Projekt, ktorý zahŕňa vývoj lietadla na vodíkový pohon s možnosťou vertikálneho štartu, ako aj vývoj a certifikáciu odľahčených recyklovateľných vodíkových nádrží a ventilov na stlačený vodík pre letectvo a iné formy dopravy predstavili v utorok v Bratislave. Zároveň vznikne pilotný ekosystém vodíkovej mobility – od zelenej výroby a skladovania vodíka cez tankovanie až po vodíkové lietadlo s postupným presahom do autonómnych dronov. Technologická novinka zo Slovenska už stihla vzbudiť vlnu záujmu po celej Európe aj na Blízkom východe.
“S vývojom sme začali minulý rok, H2 VTOL má potenciál nielen ekologicky nahradiť vrtuľníky, ale aj predefinovať dopravu v mestách či logistike, čo vzbudilo pozornosť viacerých investorov,” povedal Martin Sedlák, spolumajiteľ a riaditeľ spoločnosti TOMARK PROTON, ktorá lietadlo vyvíja na konferencii o ekosystéme vodíkovej mobility. Spoločnosť už dnes spolupracuje s technologickými lídrami ako BMW, NEUMAN & ESSER, HDF Energy, EVO, či Skeleton Technologies.
“Ide o významný technologický krok. Podľa mojej mienky bude znamenať revolúciu vo svete vodíkového letectva. Veľmi jasne vnímam vo svete trend uberať sa cestou nových nízkoemisných mobilných technológií,” povedal Juraj Sinay, profesor na univerzitách v Košiciach a Ostrave a poradca štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva pre vodíkové technológie.
Podľa Sinaya má okrem technologických inovácií projekt aj výrazný spoločenský dopad. Vytvorí viac ako 16 výskumných pozícií a takmer 5000 nepriamych pracovných miest. Zapojí sa doňho celkom 9 univerzít, počíta sa so vznikom 20 patentov, posilní sa energetická bezpečnosť a zníži uhlíková stopa v rámci Slovenska.
Projekt H2 VTOL je notifikovaný Európskou komisiou ako jeden z TOP 10 inovačných projektov kategórie IPCEI (Dôležitý projekt spoločného európskeho záujmu) v oblasti vodíkovej mobility, bude trvať 6 rokov, s celkovými oprávneným nákladmi 64,8 milióna eur. Prechod na sériovú výrobu je naplánovaný na rok 2031.
TOMARK PROTON je novou divíziou firmy TOMARK (založenej v roku 1995 v Prešove), ktorá patrí medzi najväčších výrobcov podvozkov pre prívesy v EÚ a má dlhoročné skúsenosti aj vo vývoji a výrobe ľahkých lietadiel.
Slovenská verzia videozáznamu z konferencie
- Zdroj: TOMARK PROTON
- Zdroj: TOMARK PROTON
- Zdroj: TOMARK PROTON
- Zdroj: TOMARK PROTON
- Zdroj: TOMARK PROTON
- Zdroj: TOMARK PROTON