Letecká doprava produkuje približne 2,5 percenta všetkých globálnych emisií CO2 a napriek desaťročiam úsilia vo vývoji alternatívnych palív alebo efektívnejších návrhov lietadiel sa toto číslo príliš neznížilo, píše portál Universe Today.
NASA, ktorá má okrem vesmírneho programu na starosti aj letectvo, sa však neustále snažila vybudovať udržateľnejšiu budúcnosť leteckej dopravy. Nedávno podporila ďalší krok v tomto smere poskytnutím grantu Institute for Advanced Concepts (NIAC) Phillipovi Ansellovi z University of Illinois Urbana-Champaign na vývoj hybridného leteckého motora na báze vodíka.
Grant sa zameriava na vývoj motora s hybridným pohonom vodíka pre trvalo udržateľné systémy letectva (Hy2PASS), hybridného motora, ktorý na pohon lietadla využíva palivový článok a plynovú turbínu. Hybridné systémy už boli vyskúšané, ale „tajnou prísadou” Hy2PASS je použitie vzduchotechniky.
V hybridných leteckých systémoch je totiž zvyčajne palivový článok a plynová turbína. Palivový článok berie vodík ako vstup a vytvára elektrickú energiu ako výstup. V typickom hybridnom systéme by táto elektrická energia poháňala kompresor, ktorého výkon bol priamo spojený s otáčaním turbíny.
Avšak v Hy2PASS je samotný kompresor odpojený od turbíny, hoci do nej stále dodáva kyslík. Pritom tiež dodáva kyslík do katódy palivového článku, čo umožňuje jeho nepretržitú prevádzku. Táto metóda má niekoľko výhod, ale najvýznamnejšou z nich je, že umožňuje dramatické zvýšenie účinnosti.
Odpadové teplo vznikajúce pri tomto mechanickom spojení sa eliminuje odpojením kompresora priamo od turbíny. Tiež umožňuje, aby kompresor pracoval pri rôznych tlakoch, vďaka čomu môže algoritmus optimalizovať jeho rýchlosť pri ignorovaní potrebnej rýchlosti turbíny.
Navyše emisie z celého systému sú v podstate len voda. Tento hybridný systém teda efektívne eliminuje emisie vytvárané týmto druhom hybridného motora. Takže aspoň teoreticky by tento typ pohonného systému bol svätým grálom, ktorý NASA a zvyšok leteckého priemyslu roky hľadali.
Ak bude projekt úspešný, vzhľadom na doterajšie výsledky doktora Ansella v dôslednom plnení dizajnových cieľov NASA, zdá sa to byť dobrá stávka. Je možné, že už čoskoro by mohlo byť vo vzduchu opäť lietadlo na vodíkový pohon. A tentoraz bude kľúčovým hráčom pri odstraňovaní emisií z jedného z najdôležitejších priemyselných odvetví na svete.
Zdroj: brainee.hnonline.sk