Model BMW 750hL generácie E38 bol predstavený v roku 2000 a bol súčasťou prvej experimentálnej flotily vozidiel na svete s technológiou pohonu na vodík. Tento jedinečný automobil nebol iba ukážkou technickej vyspelosti značky, ale aj symbolom odhodlania skúmať alternatívy k fosílnym palivám a prispieť k udržateľnejšej mobilite. V súčasnosti sa nachádza v mníchovskom BMW Welt.
Technológia pohonu
BMW 750hL bolo vybavené dvanásťvalcovým motorom s objemom 5,4 litra, ktorý dokázal spaľovať vodík aj klasický benzín. Táto dvojpalivová koncepcia umožňovala prechod na ekologickejší pohon bez straty výkonu a komfortu, na ktoré boli zákazníci značky zvyknutí. Vodík sa uchovával v špeciálnych nádržiach z odolných materiálov, schopných udržať kvapalný vodík pri extrémne nízkej teplote približne -250 °C. Vývojári kládli dôraz na maximálnu bezpečnosť systému – nádrže boli vybavené senzormi na monitorovanie tlaku a teploty, čo minimalizovalo riziko úniku.
Technické detaily a výzvy
Vodíkový pohon v modeli 750hL priniesol viaceré technické výzvy. Dvanásťvalcový motor, známy pod označením M73, bol špeciálne upravený na spaľovanie vodíka. Tento proces vyžadoval precízne riadenie vstrekovania a spaľovania, pretože vodík má odlišné vlastnosti v porovnaní s benzínom. Inžinieri museli vyriešiť problémy ako reguláciu teploty spaľovania a optimalizáciu výkonu pri oboch druhoch paliva.
Nádrže na kvapalný vodík, vyrobené z kompozitných materiálov, boli navrhnuté tak, aby odolali vysokému tlaku a extrémne nízkym teplotám. Systém chladenia bol kľúčový na udržanie vodíka v kvapalnom stave, čo umožnilo zvýšiť jeho hustotu a dojazd vozidla. Napriek tomu bol dojazd na vodík obmedzený na približne 350 km, čo reflektovalo ranné štádium vývoja tejto technológie.
História vývoja vodíkového pohonu v BMW
Začiatky vývoja vodíkových technológií v BMW siahajú do 70. rokov 20. storočia, keď automobilka začala skúmať alternatívy k fosílnym palivám. V 90. rokoch sa intenzita vývoja zvýšila, čo viedlo k vzniku modelu 750hL.
Ekologické prínosy a výzvy
Vodíkový pohon prináša významné ekologické výhody, najmä nulové emisie oxidu uhličitého pri spaľovaní. BMW už vtedy poukazovalo na potrebu „zeleného“ vodíka, vyrábaného elektrolýzou s využitím obnoviteľných zdrojov energie.
Napriek týmto výhodám čelil projekt 750hL výzvam. Výroba, skladovanie a distribúcia vodíka neboli dostatočne rozvinuté, čo obmedzovalo praktické využitie. Náročné podmienky pre skladovanie vodíka, vyžadujúce extrémne nízke teploty, zvyšovali náklady na výrobu aj prevádzku vozidla.
Technologický dopad a vplyv na budúcnosť
Hoci BMW 750hL nebol určený na sériovú výrobu, jeho vývoj mal dlhodobý dopad na automobilový priemysel. Tento model ukázal, že je možné integrovať vodíkový pohon do luxusných vozidiel bez obetovania výkonu. Navyše, skúsenosti získané pri vývoji sa využili v ďalších generáciách vodíkových vozidiel BMW, vrátane modelov BMW Hydrogen 7 a neskôr iX5 Hydrogen.
Source: startstop.sk