Na konferencii Globsec, ktorá sa konala 3. júna, bolo možné 1.x na Slovensku otestovať vodíkové BMW SUV iX5 Hydrogen, ktoré sa môže pýšiť najvýkonnejším vodíkovým systémom, aký sa doposiaľ v osobnom vozidle nachádza.
Najvýkonnejší vodíkový systém v osobnom aute
Generátor má výkon až 125 kW a prebytky energie sa ukladajú do 2 až 3 kWh batérie, ktorá poskytuje energiu v prípade potreby dodatočného výkonu až do 150 kW. Systémový výkon BMW iX5 Hydrogen tak činí až 275 kW (374 koní).
Nádrž dokáže poňať až 6 kg vodíka a je umiestnená v spodnej časti vozidla na mieste, kde sa pri bežných elektromobiloch nachádzajú batérie. Plne natankované SUV dokáže bez zastávky prejsť zhruba 500 km, jeho maximálna rýchlosť činí 190 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosahuje približne 7 sekúnd.
Niekoľko výhod oproti batériovému elektromobilu
- Hmotnosť BMW iX5 je nižšia než v prípade batériového elektromobilu rovnakej kategórie, čo má za následok lepšie jazdné vlastnosti.
- BMW iX5 Hydrogen je tiež dobre zabezpečené v prípade rizika požiaru. Odhliadnuc od toho, že vodíkové auto s malou batériou je podstatne ľahšie uhasiť ako elektromobil s veľkým akumulátorom, má BMW aj špeciálny bezpečnostný systém, ktorý chráni inak veľmi reaktívny vodík.
- Samotná nádrž disponuje vysokou tepelnou odolnosťou, takže vodík vo vnútri je chránený aj v prípade požiaru. Akonáhle je to potrebné, systém sám vypustí z nádrže zostávajúci vodík cez špeciálny ventil, ktorý je umiestený na spodku nádrže.
- BMW iX5 Hydrogen má navyše rovnaký, alebo veľmi podobný dojazd, či je vonku 30 stupňov nad nulou, alebo panujú silné mrazy.
- Na rozdiel od Toyoty Mirai nevypúšťa BMW iX5 zo svojich výfukov takmer žiadnu vodu. Tá by totiž mohla počas zimy zamrznúť a spôsobiť komplikácie, takže je potrebné túto vodu vypúšťať. V BMW však tento problém úplne odpadá.
Foto: fontech.startitup.sk, BMW