Železničná trať medzi Prievidzou a Novými Zámkami, dlhá 113 kilometrov je jedným z kľúčových železničných úsekov na Slovensku, ktorý nie je elektrifikovaný. Takýto dieselový vlak vyprodukuje za 1 cestu približne 10kg emisií oxidu uhličitého. Skúšobná prevádzka vodíkových vlakov by mohla začať už v roku 2025 a ZSSK by tak ich zavedením ročne usporila až 6 000 ton CO2.
Elektrifikácia trate, ktorá má 39 zastávok, by stála 150 miliónov eur, a preto je jednou z prvých, po ktorých by na Slovensku mohli jazdiť vodíkové vlaky. Navyše, elektrické jednotky s vodíkovými palivovými článkami sú už dnes z pohľadu prevádzkových nákladov minimálne o 5% výhodnejšie ako dieselové.
So zavedením vodíkového pohonu na tejto trati počíta akčný plán, ktorý má nadviazať na nedávno schválenú Národnú vodíkovú stratégiu. Aby sa vodík využíval ako alternatívne palivo znižujúce emisie, treba ho vyrábať „zeleným“ spôsobom. To znamená výrobu elektrickej energie využívanej na elektrolýzu vody obnoviteľným spôsobom. Pripravovaný akčný plán predpokladá inštaláciu elektrolyzérov na výrobu zeleného vodíka s výkonom niekoľko kW v rôznych regiónoch Slovenska.
Foto: SME
Zdroj: https://ekonomika.sme.sk/c/22784738/vodik-ako-buducnost-slovensko-sa-pripravuje.html